Kilábalás a gazdasági válságból – Prognózisok felállítása

A prognózis felállításának első és legfontosabb lépése annak vizsgálata, hogy mire számíthatunk az eddig biztosnak vélt árbevételeinket és rendelési állományunkat illetően.

A prognózist minden vállalkozásvezető a saját gazdálkodási helyzetének és pillanatnyi piaci helyzetének ismeretében, egyénileg kell, hogy elkészítse. A fenti elvek mentén a legrosszabb forgatókönyvből kell kiindulni.

A tervezéshez először a fontosabb "sarokszámokat" kell  meghatározni. Pl., ha egy vállalkozás – az elkövetkező fél évben – a biztosnak vélt árbevétele 50%-ának elmaradásával számol, akkor ennek megfelelően kell tervezni a közeljövőt:

– a szabadságolások, fizetetlen szabadságok, illetve a munkavállalókkal kötendő megállapodások kérdéskörében,

– a költségek és kötelezettségek fizetését, illetve lehetséges halasztását illetően és

– a kieső árbevétel pótlás érdekében meghozandó intézkedések tekintetében.

A fenti elvek mentén önkéntes tagok számára téritésmentes tanácsadást biztosítunk azokban a kérdésekben, hogy mit szabad, mit nem és hol vannak a gazdálkodás, illetve adózás törvényi határai.

Tanácsadó:

Varga István
gazdasági szakmérnök
adószakértő
+36 20 315 4889

Recesszió ellen innováció

Nemrég még az innováció volt az egyik kötelező kifejezés, minden gazdasági témájú megnyilatkozás alkalmával. Úgy tűnik, most a „recesszió” fogja átvenni a helyét. Kell-e aggódnunk és mit tehet ebben a helyzetben a cégvezetés?

Régi meggyőződésem, hogy a KKV-k működésének  innovációja  az egyetlen  lehetséges  út,  ha  ellensúlyozni  akarják a gazdasági környezet – jelen esetben a várható recesszió – káros  hatásait. De hogyan tudja támogatni e törekvéseket a hagyományos könyvelés, ha az összes „tudományunk” az, hogy az Áfá-t huszadikán megadjuk ügyfeleiknek, továbbá, hogy megtiltjuk, vagy éppen „megengedjük” bizonyos költségek elszámolását.

Súlyosabb probléma, illetve kérdés: akarnak-e a vállalkozások pusztán a törvényi kötelezettségként előírt könyvvezetési feladatok ellátásáért havonta tíz – vagy éppen százezreket fizetni –, ha egyébként információkat az alig szolgáltat számukra, azt is későn? Egyáltalán, mi lesz a hagyományos könyvelőirodákkal, illetve a régi szokásokhoz makacsul ragaszkodó könyvelőkkel és az ebben elkényelmesedett vállalkozásokkal.

Nos ezt a recesszió eldönti, vagy változtatnak, vagy maradnak a könyvelés-adó-NAV „ bermuda háromszög” örvényében. De mi a változás útja? A „kontrolling orientált könyvelés”, a vállalkozás saját, integrált információs rendszerének a megszervezése, a fogalmak és prioritások helyre tétele. Különösen a mikro- és kisvállalkozások világában megszokottá vált: számla – könyvelés – adó – „év végi csodálkozás” témakörben. (A kassza egyenlegen, vagy éppen a váratlanul nagy veszteségen…)       

A helyes sorrend:

– gazdálkodás – vezetés adatigényének a meghatározása

– adatok feldolgozása (az adóbevallások teljesítésére és az éves beszámoló elkészítésére is alkalmas módon), régi nevén „könyvelés”

– adatszolgáltatás a vezetés részére, különös tekintettel a likvid helyzetre, a bér és járulék adatokra

– adóbevallások elkészítése

– gazdálkodás évközi (havi/negyedéves/féléves/egy-háromnegyed éves) értékelése

– évzárás

– beszámoló elkészítése.

Ezt kell kiszolgálni megfelelő digitalizálással és ez az, amit mi, a kollégáimmal, „kontrolling orientált könyvelésnek” hívunk. Immár második évtizede…  És még valami: az első számú vezető támogatása, olyan tanácsokkal, hogy megfelelhessenek a gazdasági környezet kihívásainak. Ahogy ezt magam is szívesen teszem ügyfeleimmel, vagy éppen a tőlem tanácsot kérőkkel. Immár harmadik évtizede…

Varga István

Kamarai rendezvények

Hír kategóriák

Témakörök