Útmutató a közétkeztetés tárgyú közbeszerzésekhez
A 676/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet a közétkeztetési rövid ellátási láncban beszerzett termékekről szól.
NÉBIH is kiadott egy útmutatót a 676/2020. (XII. 28.) Korm. rendelettel kapcsolatban, mely a közétkeztetési rövid ellátási láncban beszerzett termékekről szól.
Az útmutató alapján a következőket kell figyelembe venni:
➢ A rendelet előírásait nem kell alkalmazni azon közétkeztetési szolgáltatásokra, amelyek nem közbeszerzés kötelesek, a közétkeztetési szolgáltatást nem közbeszerzés során kiválasztott szolgáltatótól való megrendelés módján biztosítják. Pl. Az intézmény vagy az önkormányzat saját maga által üzemelteti a főzőkonyhát, vagy közbeszerzési értékhatár alatti szolgáltatás esetén, közbeszerzési eljárás nélkül kötnek szerződést szolgáltató vállalkozással. Ez abban az esetben is igaz, ha az alapanyagok beszerzése közbeszerzési eljárás útján történik.
➢ A rendelet előírásait a 2021. szeptember 1-jét követően megkezdett közbeszerzésekre és ezen közbeszerzések alapján kötött szerződésekre kell alkalmazni:
✓ 2022. január 1-jétől legalább a beszerzett termékek összértékének 60 százalékának, 2023. január 1-jétől legalább a beszerzett termékek összértékének 80 százalékának közétkeztetési rövid ellátási láncban beszerzett termékekből, és/vagy helyi élelmiszertermékekből kell származniuk. A meghatározott arány tehát akkor is teljesül, ha a beszerzett termék 40%-a rövid ellátási láncból, és 20%-a helyi élelmiszertermékből származik.
✓ Fontos kihangsúlyozni, hogy a termékek összértékét kell figyelembe venni, tehát nem számít a termékek típusa, sem a súly szerinti mennyisége.
✓ A fent meghatározott százalékos arányok egy teljes naptári évre vonatkoznak, ezáltal kiküszöbölhetők pl. a szezonalitás okozta ingadozások.
✓ A közétkeztetést végző vállalkozásoknak szerződésenként kell az előírt arányokat biztosítaniuk.
Jó gyakorlatok, amelyek a megfelelést nagyban segítik:
➢ A közétkeztető vállalkozás a beszállítói kiválasztása során kérheti, hogy a beszállító vállalja az előírt termékarányok teljesítését, ezt adott esetben jogosult ellenőrizni is, a köztük lévő szerződés alapján
➢ Nagy könnyebbséget jelentene, ha egy több főzőkonyhát üzemeltető, de beszerzéseit központosítva végző közétkeztető vállalkozás valamennyi, általa üzemeltetett főzőkonyha, és nem csak az új szabályok által érintettek tekintetében vállalja a termékarányok betartását
➢ A közétkeztető a beszerzett termékeit KREL/nem KREL szempontból értékeli a 676/2020 Korm. rendelet alapján, és ezt ügyviteli rendszerében nyilvántartja
Az utolsó pont alapján célszerű lesz az Élelmezési rendszerben nyilvántartani, hogy az adott termék a rendelet szerint KREL, helyi élelmiszertermék vagy hagyományos beszerzésű termék, és ez alapján kilistázni a termékek arányát.
Az útmutató ITT tölthető le.
Forrás (NÉBIH)