A légiipar és a KKV-szektor
Megalakult a Magyarországi Légiipari Klaszter 2022. február 1-jén. A kisgépes repülés világa a KKV-k számára kitörési pont lehet – hívja fel a figyelmet Varga István.
Jó hír a téma iránt érdeklődőknek, hogy 2022. február 1-jén megalakult a Magyarországi Légiipari Klaszter, újabb bátorítást adva az ilyen irányú beszállítói törekvéseknek. E szakmai tömörülés elképzelései közt nem kisebb célok szerepelnek, mint az, hogy a magyar légiipar 2026-ra az EU középmezőnyébe, az évtized végéig pedig az iparág vezető országai közé emelkedjen.
Nem köztudott ugyanakkor, hogy kamaránkban immáron működésének harmadik évébe lépett a Légiipari Munkabizottság, mely kezdeményezésünk időszerűségét igazolja többek között a klaszter megalakulása is. Úgy is, mint e bizottság tagja és úgy is, mint az iparág kisgépes (UL/LSA) szektorában érdekelt vállalkozás vezetője, volt szerencsém részt venni az elmúlt napokban az AERO – EXPO 2022 kisgépes világkiállításon, Friedrichshafenben.
A közfelfogás szerint a repülés e kategóriája „csak hobbyrepülésnek” minősül és öreg, „csesznákról” szól. Bár ezek a világon talán legelterjettebb CESSNA 152 és 172 típusok, 30-40 éves koruk ellenére is kiválóan repülnek, az idejük már rég lejárt. Igaz, ma is gyártásban vannak még, korszerű műszerekkel, de időközben a világban és különösen Európában óriási fejlődés zajlott le e kategóriában és százával jelennek meg az újabb és újabb gyártók és gyártmányok.
A korszerű kisgépes repülés a világban ma már a közforgalmi repüléshez mérten is jelentős arányt képvisel, ide értve az ezek üzemeltetéséhez szükséges szolgáltatásokat is. Ennek köszönhetően lett az egykoron fűnyíró motorokat gyártó cégből a világ egyik legjelentősebb UL repülőgépmotorokat fejlesztő és forgalmazó vállalkozása az osztrák ROTAX. De például tucatnyi kisrepülőgép üzem kezdte meg a termelést Csehországban is, az elmúlt 10-15 évben.
Ami pedig talán a legfontosabb tanulság mind ebből, hogy a KKV-k, sőt a mikro vállalkozások számára is egy lehetséges kitörési pont a kisgépes repülés világa. E szektor vállalkozási formációi tudnak ugyanis a legrugalmasabban alkalmazkodni a kisgépes repülés igényeihez, illetve innovációs elvárásaihoz. Jó példa erre az ALPI AVIATION, melynek lelkes alapítói húsz évvel ezelőtt, Pordenonéban, egy garázsban készítették el első saját tervezésű gépüket, amiből azóta már 1500 darabot gyártottak. Ma sincsenek többen úgy félszáznál a kisüzemben, de azóta már saját műrepülő kötelékükkel népszerűsítik gyártmányaikat Európától Dubaiig, a különböző repülő napokon.
Távol álljon tőlem „bezzeg országokkal” példálózni, de – a Friedrichshafenben látottak alapján is – itt lenne az ideje a légiiparral, igy a kisgépes repüléssel kapcsolatos szemléletváltásnak hazánkban is. Ha ugyanis mi nem kívánunk részt venni ebben, akár beszállítóként is, akkor más országok vállalkozásai fogják legyártani a világ légitársaságai által az elkövetkezendő tíz évben igényelt egymilliónyi közforgalmi pilóta kiképzéséhez szükséges oktatórepülőgépeket. Még időben van, hogy lépjen saját iparunk, illetve a magyar KKV szektor ezen a téren. Kamaránk Légiipari Bizottsága pedig éppen ezt a nyitást próbálja tevékenységével régiónkban elősegíteni.
Varga István
Légiipari Munkabizottság megbízott elnöke