Gyártói jótállás – Tájékoztatási kötelesség
Német esettanulmány a gyártói jótállással kapcsolatos tájékoztatói kötelezettségről.
A PwC Magyarország cikkében olvasható, gyártói jótállással kapcsolatos, tájékoztatói kötelezettségről szóló esettanulmány sokaknak tanulságos lehet.
Az Európai Unió Bírósága a közelmúltban egy német késforgalmazó kapcsán azt vizsgálta, hogy hogy egy termék gyártója által vállalt jótállás feltételeiről a termék internetes forgalmazója köteles-e tájékoztatást adni, és ha igen, akkor milyen tartalommal.
Az Európai Unió Bíróságának a kérdést egy német bíróság terjesztette elő két versenytás között felmerült jogvita miatt. A késforgalmazó weboldala csupán egy linket tartalmazott a gyártó által vállalt jótállásról, azonban a kereskedő oldalán nem volt megtalálható a közvetlen leírás. A versenytárs álláspontja szerint a forgalmazó nem nyújtott elég információt a vásárlóknak a törvényes jogaikról.
A bíróság döntése szerint a fogyasztók védelmének érdekében a forgalmazónak nemcsak a saját, hanem adott esetben a gyártó által nyújtott jótállásról is tájékoztatnia kell a fogyasztót. Azonban a gyártó jótállására vonatkozó információk naprakészen tartása aránytalan kötelezettséget róna a forgalmazókra. Éppen ezért a bíróság szerint a forgalmazó csak akkor köteles a gyártó által nyújtott jótállásról is tájékoztatni a fogyasztót, ha a fogyasztónak jogos érdeke fűződik e tájékoztatás megismeréséhez. A jogos érdek mindenképp fennáll abban az esetben, mikor a kereskedő a gyártó által nyújtott jótállást ajánlatának központi vagy döntő elemévé teszi. Ilyen eset lehet például, ha a forgalmazó az eladás ösztönzése érdekében felhívja a vevők figyelmét a gyártói jótállás meglétére. Amennyiben a tájékoztatási kötelezettség fennáll, a forgalmazónak a jótállás valamennyi feltételét közölni kell a fogyasztóval.
A PwC Magyarország cikkét ide kattintva olvashatja el.