Segítség az elektronikus fizetési lehetőségek pénztárgépbe kerüléséhez

A NAV ajánlása megkönnyíti, hogy az elektronikus fizetési lehetőségek szabályosan bekerüljenek a pénztárgépbe.

2021. január 1-től azok a kereskedők, szolgáltatók, akik nyugtaadási kötelezettségüket kizárólag pénztárgéppel teljesíthetik, kötelesek biztosítani a fogyasztók, a vevők számára az elektronikus fizetés lehetőségét és annak folyamatos rendelkezésre állását. Tehát: legalább egy, nem készpénzes fizetési lehetőséget kell biztosítaniuk januártól (pl.: kártyás fizetés, azonnali átutalásra épülő QR-kódos).

Ahhoz, hogy a felsorolt fizetési lehetőségek a pénztárgépbe is szabályosan bekerüljenek a NAV tájékoztatót adott ki, amely megtalálható az adóhatóság honlapján.

A kereskedők és szolgáltatók számára is hasznos az említett NAV tájékoztató, de hangsúlyozottan csak egy ajánlás „a pénztárgép elvárt működéséről az azonnali fizetési rendszerre épülő fizetési megoldások használatával teljesített fizetések pénztárgépben való rögzítésének módjáról”.

48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet előírja, hogy a pénztárgépnek alkalmasnak kell lennie a készpénzben és ettől eltérő fizetési módokban eszközölt fizetések és egyéb pénzmozgások kimutatására, rögzítésére és bizonylatolására. A gyakorlatban ez azt az elvárást jelenti, hogy minden érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező pénztárgépnek alkalmasnak kell lennie az egyes fizetési műveletekhez, valamint az egyéb pénzmozgásokhoz kapcsolódóan

  • az alkalmazott fizetőeszköz típusát rögzíteni az adóügyi ellenőrző egység naplóállományának vonatkozó bejegyzésében, és
  • megjeleníteni azt a pénztárgép által kiállított bizonylaton.

A hatályos szabályozás alapján a pénztárgépeknek jelenleg az alábbi fizetőeszközöket kell kezelniük:

  • készpénz (forint vagy valuta),
  • bankkártya,
  • egyéb fizetőeszköz.

Egyéb fizetőeszköz használata esetén a Pénztárgép rendelet meghatározza, hogy az AEE naplóállományának bejegyzéseiben az egyéb fizetőeszközök nevét milyen karaktersorozattal kell rögzíteni (például Széchenyi Pihenőkártya használata esetén a „SZÉCHK” megnevezést kell tárolni a bejegyzésben). Mindezekről a Pénztárgép rendelet 4. mellékletéből (Az Adóügyi Ellenőrző Egységben (AEE) tárolt bizonylati adatok tartalmára és szerkezetére vonatkozó előírások) tájékozódhatunk.

Ha a fizetési módnak az NGM rendelet még nem adott nevet (szó szerint) akkor az adóhatóság szerint, „ha az alkalmazott egyéb fizetőeszköz neve nem szerepel a jogszabály által előre meghatározott felsorolásban, akkor a fizetőeszköz egyedi nevét kell eltárolni, ami tetszőlegesen meghatározható, azzal a megkötéssel, hogy maximum 20 karakter hosszúságú szöveg lehet és meg kell felelnie a bejegyzést validáló XSD7 szerinti formátumnak”.

A NAV – logikusan – azt tanácsolja, hogy „az azonnali fizetésre vonatkozó új egyéb fizetőeszköz típus használatát is elsődlegesen azoknál a pénztárgépeknél kell biztosítani, amelyeknél ténylegesen alkalmazható ez a fajta fizetési mód.”

Ha a pénztárgépbe többféle fizetési módszer is rögzíthető legyen az adóhatóság az alábbi tájékoztatót bocsátotta ki:

  •  Ha a pénztárgépen a pénztárgép-, illetve AEE-szoftver módosítása nélkül is lehetőség van az azonnali fizetés felvételére az egyéb fizetőeszközök között, javasolt annak lehetőség szerint, soron kívüli végrehajtása. Ha az új egyéb fizetőeszköz-típus beállítását az üzemeltető maga is el tudja végezni a pénztárgépen, akkor ennek módjáról a forgalmazó közvetlenül vagy szerviz partnerei útján tájékoztatja az üzemeltetőt. Ha az új egyéb fizetőeszköz-típus beállításához a forgalmazó vagy szerviz közreműködése szükséges, akkor a forgalmazó közvetlenül vagy szerviz partnerei útján intézkedik a beállításról.
  • Abban az esetben, ha a pénztárgépen a pénztárgép-, illetve AEE-szoftver módosítása szükséges az azonnali fizetés felvételére az egyéb fizetőeszközök között, akkor célszerű a forgalmazó által tervezett, soron következő szoftvermódosításba beépíteni a tájékoztató szerinti elvárt működést.

 

Kamarai rendezvények

Hír kategóriák

Témakörök

szechenyi.png