Sörgyártól a repülőgépgyárig – Prágában járt az Ipari Tagozat delegációja

Főkép.jpgA Kamara Ipari Tagozata 2024. április végén Prágában járt, ahol a delegáció különböző gyárlátogatásokon vett részt.

Az Ipari Tagozat delegációja Csehország fővárosában tett szakmai látogatást.

A háromnapos út első állomása Velké Popovicében, a Kozel sörgyár volt.
A sörgyárat báró František Ringhoffer alapította Velke Popovicében, aki korának egyik legsikeresebb és leginnovatívabb vállalkozója volt. Az első főzetet 1874-ben készítették el egy 60 hl-es üstben. A gyárlátogatás során a túravezető hölgy mesélt a sörgyár történetéről, az alapító báró Frantisek Ringhofferről és családjáról, megtekintettük az 1928-ból fennmaradt történelmi sörfőzdét, majd átsétáltunk a sörpalackozó részlegére, ahol 1 250 000 üveggel palackoznak naponta. A látogatás végén megkóstolhattuk a szüretlen velké popovicei csapolt sört és láthattuk a gyár élő kabaláját, Olda kecskét is, amit 1922 óta használ védjegyként a gyár és az első kecske gondozójáról kapta a nevét.

IMG_2550.jpegA Kozel sörgyár épülete


Következő úticél Magyarország Prágai Nagykövetsége volt, ahol Dr. Baranyi András nagykövet távollétében Környi Zoltán külgazdasági attasé fogadta a kamarai delegációt.
Szekeres István kamarai társelnök és Pénzes László Ipari tagozati elnök köszöntője után a nagykövetség meghívására prezentációt tartott a résztvevőknek Ing. Martin Natafaluši, a Cseh Köztársaság Ipari és Közlekedési Szövetsége külkapcsolatokért felelős menedzsere és Dávidházy Marianna, a Cseh–Magyar Kereskedelmi Kamara elnöke. A program utolsó szakaszában néhány vállalati vezető Környi Zoltán külgazdasági attaséval B2B megbeszélést folytatott. 

IMG_2629.jpegBalról jobbra: Szekeres István, Környi Zoltán, Pénzes László


Csehországi útunk második napján ellátogattunk az AERO Vodochody AEROSPACE repülőgépgyárba.

A szigorú biztonsági előírásokat betartva tudtunk a repülőgépgyár területére lépni, ahol egy alapos regisztrációs folyamatot követően az impozáns irodaépületben  Jan Chvojka Marketing és PR igazgató és Miloš Košťál gyártásért felelős igazgató fogadta a résztvevőket.

A fél órás prezentáció során részletesen és készségesen bemutatták a gyár történetét és az itt gyártott repülőgépek jellemzőit.

A magyar állam többségi tulajdonában álló cseh repülőgépgyár, az AERO Vodochody a világ legrégebbi vállalata, amely repüléssel foglalkozik. 1919-ben alapították és jelenleg 1700 alkalmazottat foglalkoztatnak. A cég egyik működése maga a gyártás, a másik pedig a repülőtér üzemeltetése, 2500 m-es kifutópályával. Itt nagyon intenzív teszteléseket hajtanak végre saját repülőgépeik gyártása során. A repülőtéren a tesztelések mellett kiképzéseket is folytatnak, valamint kereskedelmi repülőtérként is működik. A prágai repülőtér privát részénél az AERO Vodochody repülőtere még privátabb, erre jó példa a Metallica rock együttes gépének legutóbbi landolása.
A repülőgépgyártás során elsősorban a sugárhajtású repülőgépekre koncentrálnak, jelenleg sugárhajtású kiképző gépeket gyártanak. Egy repülőgép 4000 alkatrészből áll, melyhez 400 beszállító tartozik, ebből 65% cseh vállalkozás. Évente 12 repülőgép gyártásra van kapacitásuk.
A gyártás mellett a szervizelésre is nagy hangsúlyt fektetnek, ügyfeleik egy része a szervizelést itt a gyárban végezteti.
A vállalat küldetése, hogy a világ legjobb kiképző repülőgépét készítsék megrendelőik számára, hiszen ebben óriási tapasztalatuk van. Amire igazán büszkék, hogy  a pilóták öt generációját képezték már ki a hosszú évtizedek alatt.

A cég történetében természetesen a sugárhajtású gépek korszaka a meghatározó. De, ha visszamennek az időbe, a klasszikus propelleres gépek korszakába, azon időszak is kiemelkedő, hiszen a II. Világháborúban Lengyelország összeomlása után elmenekült lengyel pilóták képezték ki a gyár akkori szakembereit.

Kiemelve néhány repülőgép gyártást:

• Az 1950-es évektől az első MIG-15 sugárhajtású vadászrepülőgép orosz licensz alapú gyártásakor a hajtómű például Rolls-Royce eredetű volt, ami a gyár akkori munkatársainak egy óriási lehetőség volt megtanulni, elsajátítani a kor csúcstechnológiáját.
• Az L–29 Delfín az Aero Vodochody vállalat által kifejlesztett és gyártott csehszlovák sugárhajtású kiképző repülőgépe, melyet a 70-es évektől az L–39 Albatros váltotta fel. 
• Az L 159 ALCA azért egyedi, mert az egy támadó gép (Delfin és az Albatrosz az kiképző gép). A modellt az L–29 Delfín és L–39 Albatros kiképző-gyakorló gépek leváltására fejlesztették ki a cseh kormány megrendelésére.
• Az L-39 Jetet használták a Top Gun fimezésekor, abban volt a kamera, abból filmezték a légi jeleneteket. Érdekességképpen:  Tom Cruise-nak is van egy ilyen magánrepülőgépe.
• A C-390 Millennium típusú szállítógép esetén csak fődarabokat gyártanak, magát a gépet a brazil Embraer gyártja, melyből a Magyar Légierő is vásárolt 2 darabot.
• L-39  NG Jet. Az aerodinamikai profilja nagyon közel áll az L-39 Albatros-hoz. Az új gép érdekessége a Williams-féle motor, melynek nagyon jó a hatásfoka. Jelenleg tervezés alatt van egy felderítő változat. Óriási előnye továbbá, hogy ezzel a jó hatásfokú motorral a gép 4 órán keresztül tud a levegőben maradni. Mivel első a biztonság, ezért egy Martin Baker-féle katapultüléseken ülnek a pilóták, ami talán a legjobb az egész világon. Ez egy dupla nullás katapultülés, ami azt jelenti, hogy földön és álló helyzetben is képes katapultálni. A kiképző gépnél nagyon fontos a megfelelő és jó kilátási adottságok: a kétüléses gépben elől ül a pilóta, hátul az oktató. A gépnek a flexibilitása a legnagyobb előnye. Öt felfüggesztése van: egy elől kettő-kettő a szárnyakon. Ezek nagy terheltségű felfüggesztési pontok, szinte bármit rá lehet függeszteni. Három fajtát készítenek ebből a típusból: Kiképző gépet, támadó gépet és felderítő változatot. A gép az összes EU és NATO regulációnak megfelel. Magyarország ebből a típusból 12 darab katonai kiképző repülőgépet vásárolt, melyből ottlétünkkor 2 darab már gyártás alatt volt.

Nem csak saját gépeket gyártanak, hanem a vállalat az iparban is részt vesz, együttműködik ipari szereplőkkel.

A vállalat három fő stratégiai pillére:
o Szabadalmaztatott platformok: L-39 NG & L-159 repülőgép
o Üzemeltetők kiszolgálása: karbantartás, javítás, felújítás, modernizáció
o A repülőgépipari-struktúrák gyártása külső vevők számára

Pilótaképzés és utánpótlás:
Nagy kihívás számukra, több iskolával kialakítottak sikeres együttműködéseket. A potenciális diákokat már korán elérik, akár az első, második vagy a harmadik osztályokból. A csereprogram során az iskolákban tanulókat itt már nagyon korán bevonják a gyártásba, hogy tanulják a szerelést. A diákok szerződést, ösztöndíjat kapnak, ezáltal már korán magukhoz kötik a potenciális jövőbeli kollégákat. Ebben a szakmában akárki nem dolgozhat, mert ehhez egy megadott kvalifikáció szükséges.

A tartalmas prezentációt követően túravezetésen vettünk részt, melyen láthattuk az L-39NG repülőgép végső összeszerelését. Volt lehetőségünk arra is, hogy a megfigyelések során kérdéseket tegyünk fel a túravezetőnek.

A rendkívül tartalmas és élményekkel, szakmai tapasztalásokkal teli programok után levezetésképpen a csoport tagjai prágai városvezetésen is részt vettek, mely a klasszikus túravezetésen túl tartalmazott olyan épületlátogatásokat is, melyek kevésbé ismertek a város standard nevezetességei mellett.

Lány fecskével.jpgLány fecskével – Magdalena Poplawská alkotása

Az oldal alján galéria található.


A beszámolót készítette: Tóthné Szabó Beatrix, Ipari Tagozat titkára

Kamarai rendezvények

Hír kategóriák

Témakörök

szechenyi.png