Csehországi gyárakat látogatott az Ipari Tagozat delegációja
A Kamara Ipari Tagozatának delegációja novemberben Csehországban járt, ahol élelmiszeripari és gépipari üzemekben tettek szakmai látogatást.
Az Ipari Tagozat delegációja a Morva-sziléziai régió két iparvárosában tett látogatást. A háromnapos út első állomása a Radegast sörgyár volt.
Nošovicéban 1970 óta főznek sört, melynek nevét egy szláv mitológiai istenről kapta, jelentése kedves házigazda. 1999-ben a Radegast üzem a nagy Pilsner Urquell gyártó tagjává vált. A világos pils típusú sör fő összetevője a komló, melynek ízét meghatározza a cseh sörökre jellemző kesernyésség. Radegast a legfiatalabb és legmodernebb cseh sörfőzde, amely jelenleg évente több mint 2,5 millió hektoliter sört állít elő, vagyis 50 000 palack/óra kapacitással és rozsdamentes acél tartályokban tárolják a cseh nedűt. A sörgyár Integrált malátaházzal is rendelkezik. A vállalat 400 embert foglalkoztat.
Következő úticél a MARLENKA® édesipari vállalat.
A MARLENKA® név ma már történelem, és egy igazi sikertörténet áll mögötte. A márka története Gevorg Avetisjan úr Csehországba érkezésével kezdődött, aki - hogy magát és családját fenntartsa - házról házra járva árulta családi receptúra szerint készített hagyományos örmény süteményeit. A jóféle édességnek hamar híre ment, és egyre több ismeretlen is szívesen kóstolt volna az örmény mézesből. Az örmény mézes csoda a mai napig családi vállalkozásként működik.
Az eredeti Marlenka mézes tésztából készül, melyet különleges karamellás krémmel vonnak be, öt réteget helyeznek egymásra, végül megszórják aprított dióval, és csokoládécsíkokkal díszítik. A készítés során kizárólag Csehországból származó, ellenőrzött minőségű alapanyagokat használnak, nem alkalmaznak semmilyen ízfokozót vagy színezőanyagot.
Csehországi útunk második napján Kopřivnicébe látogattunk, a TATRA járműgyárba, ahol közel egy teljes napot töltöttünk.
A világ harmadik, egyben Közép-Európa legrégebbi járműgyártó cége, 1897 óta működik. A kopřivnicei vagongyár arról is vált híressé, hogy Ausztria-Magyarország legelső belső égésű motoros autóját gyártották. A jelenlegi kovácsműhelyt 1960-ban helyezték üzembe, az öntöde 1972-ben kezdte meg a termelést. A Fe Öntödében szürkeöntvényből, gömbgrafitos öntvényből és acélból öntik az öntvényeket. Az öntési pontosság megfelel az ISO 8062 CT10 szabványnak. A gyártósorok kapacitása mintegy 16.000 t/év. Az öntödében 2023 elején fogják üzembe helyezni a KÜNKEL WAGNER új fröccsöntősorát 1500x1050x400 mm-es keretmérettel és 50 forma/óra gyártással. Ezzel egyidejűleg üzembe helyezik az Otto Junker két hattonnás, közepes frekvenciájú indukciós kemencéjével felszerelt új kohót is. A vállalat egyedülálló, 1923 óta szabadalommal védett alváz koncepciója saját szegmensében verhetetlen.
További, részletes információk a TATRA gyárról és járművekről itt található.