Minden, amit a Panasztörvényről tudni kell
Jogszabály írja elő, hogy hogyan kell kezelni a bejelentéseket és miként kell védeni azok bejelentőit.
A 2023. évi XXV. törvény a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló rendelkezéseket foglalja össze. A jogszabály a vállalkozások jelentős részére kiterjedően írja elő, hogy hogyan kell kezelni az ilyen jellegű bejelentéseket és miként kell védeni azok bejelentőit.
Az új, visszaélés-bejelentésekről szóló törvény értelmében a vállalatok belső visszaélés-bejelentési rendszer létrehozására és működtetésére lesznek kötelesek, amelyen keresztül a munkavállalók, szerződéses partnerek és más érintettek akár anonim módon bejelenthetik az általuk tapasztalt jogellenes cselekményeket, mulasztásokat.
A bejelentési rendszer létrehozása a legalább 50 fős vállalatoknak kötelező, illetve érinti a létszámtól függetlenül a pénzmosás elleni törvény hatálya alá tartozó cégeket, a hitelintézeteket, a pénzügyi szolgáltatókat, az ügyvédi irodákat és azokat a kereskedelmi vállalkozásokat, amelyek 3 millió forintot elérő vagy annál nagyobb összegű készpénzt is elfogadnak.
A kkv-knál fő szabály szerint 2023. december 17. a bevezetés határideje, a többi szervezetre a törvény kihirdetésétől számított 60. nap, azaz 2023. július 24. A kkv-k közösen is üzemeltethetnek belső visszaélés-bejelentő rendszert, a többieknek azonban saját erre szolgáló bejelentő felületre, eljárási szabályzatra szervezeti egységre vagy kiszervezett megbízottra (külső szervezetre vagy bejelentővédelmi ügyvédre) van szüksége.
A Világgazdaság erről szóló hírét ide kattintva olvashatják »»»
A GYMSM KIK a Győri Ügyvédi Kamarával együttműködésben a "Kamarai beszélgetések" rendezvénysorozat részeként tájékoztató előadást és interaktív beszélgetést tartott a témában. Ennek során a résztvevők megismerhették a vállalkozások főbb teendőit a jogszabállyal kapcsolatban, érintve egyúttal annak nemcsak jogi, de adatvédelmi oldalát is.
Az előadók és a beszélgetés résztvevői a témában gyakorlattal rendelkező ügyvédek, illetve a vállalkozói szektor képviselői voltak:
- A Győri Ügyvédi Kamara részéről a beszélgetést dr. Havasi Bence ügyvéd (Havasi Ügyvédi Iroda) moderálta
- dr. Kalocsay Beáta ügyvéd (LL.M), ismertette a Panasztörvényből eredő kötelezettségeket, feladatokat
- dr. Szalay Mátyás adatvédelmi tisztviselő, alkalmazott ügyvéd beszélt az adatvédelmi szempontokról
- A vállalkozói szférát Gerőová Mária, Dana Hungary Kft. HR vezetője képviselte a vállalat gyakorlati példáival
Az elhangzott előadások anyaga itt elérhető:
Dr. Kalocsay Beáta: A Panasztörvényből eredő kötelezettségek
Dr. Szalay Mátyás: A Panasztörvény adatvédelmi szempontból
Panaszbejelentési gyakorlat a Dana Hungary Kft-nél
Szakértői segítséget ajánlottak fel a következő önkéntes kamarai tagvállalkozások:
- A panaszkezelői rendszer megoldására kínál teljes körű szolgáltatást (szoftver, dokumentáció, panaszkezelő személy) a Panaszmester szoftvert (www.panaszmester.hu) kifejlesztő iBookr Informatikai Kft.
Tájékoztató anyaguk itt elérhető »»»
Dr. Crespo Zsuzsanna jogász (a panaszmester.hu alapítója) tájékoztató előadása a panasztörvényről »»»
- Dr. Fekete Bálint Ügyvédi Iroda a panaszbejelentő rendszer kiépítésében, a szükséges szabályzatok és tájékoztatók elkészítésében, a bejelentések fogadásában és kivizsgálásában kínál megoldást a jogszabályi kötelezettségek teljesítésére a vállalkozásoknak.
Tájékoztató anyaguk itt elérhető »»»
- A Göndör Ügyvédi Iroda képviseletében Dr. Bóka Zsolt ügyvéd tud segítséget nyújtani a panasztörvény alkalmazásában, jogsértések elkerülésében, jogi kérdések tisztázásában.
Tájékoztató anyaga itt elérhető »»»