Új szabályozás az „AKCIÓS ÁRAK” feltüntetésében
A május 28-tól érvényes, új szabályozás megakadályozza, hogy a kereskedők megtévesztő árcsökkentéseket alkalmazzanak, hogy megtévesszék a fogyasztókat.
Magyarországon 2022. május 28-tól egységes szabályok vonatkoznak az árcsökkentésre. Az új szabályozás célja annak megakadályozása, hogy a kereskedők megtévesztő árcsökkentéseket alkalmazzanak azzal, hogy az akciók előtt megemeljék a korábbi árat és ezáltal megtévesszék a fogyasztókat az árengedmény mértékével kapcsolatban.
I. Árcsökkentés bejelentése a fogyasztók részére
Az új szabályok a termékek fogyasztók részére meghirdetett akciós árainak, leértékeléseinek és árkedvezményeinek kereskedelmi kommunikációjára, valamint az akciós árak feltüntetésére vonatkoznak mind a hagyományos, mind az online kereskedelemben.
A szabályok nem terjednek ki a szolgáltatásokra, a digitális tartalomra és a digitális szolgáltatásokra.
A vállalkozások az áraikat továbbra is szabadon határozhatják meg, a szabályozás kizárólag az akciós árak, leértékelések fogyasztók felé történő kommunikációjára vonatkozik.
Az „árcsökkentés bejelentése” kifejezés az akcióról szóló kereskedelmi kommunikációt vagy az akciós ár feltüntetését jelenti a vásárlók felé, és nem a vállalkozásnak az akciós ár fogyasztóvédelmi hatóság felé való bejelentési kötelezettségét.
Az árcsökkentés bejelentésére vonatkozó szabályokat a vállalkozásnak az adott értékesítési helyen (webáruház, üzlet) minden esetben az akcióval érintett termék vonatkozásában kell teljesítenie.
Fontos, hogy az Árrendeletben meghatározott általános árfeltüntetési szabályok az akciók esetében is irányadóak, így a vállalkozásnak a fogyasztó által ténylegesen fizetendő bruttó akciós árat is egyértelműen, olvashatóan kell feltüntetnie.
1. A korábbi ár feltüntetése
Az Árrendelet 2/A. § (1) bekezdése szerint az árcsökkentés bejelentése esetében meg kell jelölni a korábbi, a vállalkozás által az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig alkalmazott árat.
Minden akciós árcsökkentésnél, leértékelésnél tehát meg kell határozni és fel is kell tüntetni egy korábban alkalmazott árat (korábbi ár), amihez képest meghatározható az akciós új ár. Ez lehet például az áthúzott ár.
2. Korábbi ár meghatározása
Az Árrendelet 2/A. § (2) bekezdése szerint a korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző harminc nap.
A korábbi ár megállapításának 30 napos időszaka biztosítja, hogy az akciós ár valós árcsökkentés legyen és ne csupán csökkentésnek tűnő, vonzó, de fogyasztókat megtévesztő marketingeszköz.
2.1. Általános szabályok
A korábbi ár az árcsökkenés alkalmazásának első napját – és nem az előzetes bejelentését - megelőző legalább 30 napon belül alkalmazott legalacsonyabb ár. A leértékelés napját megelőzően tehát meg kell nézni az előző 30 nap legalacsonyabb árát, ez az ár lesz a korábbi ár.
A korábbi ár megállapításánál az akár csak pár óráig alkalmazott árat is figyelembe kell venni.
2.2. Általános árcsökkentés bejelentése
Ha az árcsökkentést általános módon, például üzlet elé kitett táblával, szórólappal vagy online kommunikáció keretében bannerrel hirdetik meg, ezen a felületen a korábbi árat nem kell feltüntetni, elegendő csak a kedvezmény mértékét általánosságban.
Azonban ilyen esetekben is az akcióval érintett minden egyes termék korábbi árát és akciós árát fel kell tüntetni az értékesítési helyen, azaz az üzletekben árusított termékek árcímkéin vagy az online bolti felületek ároldalain.
A 2022. május 28-tól érvényes szabályozás lehetővé teszi a kereskedők részére, hogy általános módon jelentsék be az árcsökkentést, például „ma minden serpenyőt 20 %-kal olcsóbban árusítunk”. Ebben az esetben azonban minden egyes serpenyő vonatkozásában fel kell tüntetni a korábbi árat, amelyhez képest az akciós ár 20%-kal olcsóbb minden egyes termék esetében.
Az olyan akciós kommunikáció esetében, mint például a „különleges ajánlat” vagy a „fekete pénteki ajánlat”, szintén fel kell tüntetni minden egyes akcióval érintett terméknél a 30 napos szabállyal kiszámolt korábbi árat az akciós ár mellett.
2.3. A személyre szabott és a bárki által igénybe vehető árcsökkentések
2.3.1. Személyre szabott akciók – pl. egyedi utalványok, törzsvásárlói egyedi kuponok
Nem vonatkoznak az új előírások a személyre szabott egyedi árengedményekre, egyedi utalványokra, törzsvásárlói egyedi kuponokra, amelyeket jellemzően nem jelentenek be széles körben a fogyasztók részére árcsökkentésként, viszont egyes fogyasztók – pl. törzsvásárlói hűség esetén – egyedileg felhasználhatják az akciót bizonyos feltételek mellett. Az ilyen árcsökkentésre példa, amikor a fogyasztó az eladótól történő korábbi vásárlásai alapján vásárláskor 20 %-os utalványt kap, amely a hónap végéig érvényes a következő vásárlásra.
2.3.2. Bárki által igénybe vehető akciók – pl. kupon napok, akciós kódok
Az általános, bárki által hozzáférhető kedvezmények, akciók, kupon napok, akciós kódok azok, amikor a kereskedő, az üzlethelyiségbe vagy az online boltba látogató valamennyi fogyasztó számára hozzáférhetővé tesz kuponokat vagy árengedménykódokat. Például ha egy webáruház adott napon a „Ma 20 % kedvezmény az XYZ kód használatával” szlogennel hirdet nyilvános akciót, akkor ebben az esetben az érintett termékeknél ki kell írnia a korábbi árat és a kuponkód felhasználásával fizetendő akciós árat is.
Ezekben az esetekben is meg kell tehát felelnie a kereskedőnek az Árrendelet követelményeinek, azaz meg kell állapítania az árcsökkentéssel érintett termék korábbi árát az elmúlt 30 napban nyilvánosan elérhető legalacsonyabb ár alapján, és fel kell tüntetnie a korábbi árat és az akciós árat is a kuponos akcióval érintett terméknél.
3. Fokozatos árcsökkentés
Az Árrendelet 2/A. § (3) bekezdése alapján, ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik, akkor a korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti, az árcsökkentés nélküli ár. Más a helyzet a 30 napos időszakban folytatott, egymást követő értékesítési kampányok esetében, pl. olyan promóciók esetében, mint „decemberben 20 % kedvezmény minden vasárnap” vagy az egymást követő „fekete péntek” vagy karácsonyi értékesítési kampányok novemberben, decemberben. Az ilyen egymást követő értékesítési kampányok esetében, amikor az akciós kampányok között az árat rövid időszakokra megemelik, az általános szabályt kell alkalmazni. Ebben az esetben tehát a korábbi árat a 30 napos szabály alapján kell meghatározni. A korábbi ár tehát minden egymást követő árcsökkentési kampány esetében legalább az elmúlt 30 nap során alkalmazott legalacsonyabb ár, ebbe beleértve a korábbi promóciók során alkalmazott csökkentett, akciós árat is.
Összegezve, a fokozatos árcsökkentés csak akkor alkalmazható, ha az akciós árat fokozatosan, megszakítás nélkül csökkentik és a folyamatos árcsökkentés során egyszer sem növekszik az ár.
4. Romlandó, minőségüket rövid ideig megőrző termékek
Az Árrendelet 2/A. § (4) bekezdése alapján az (1)–(3) bekezdés nem vonatkozik a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre.
Magyarország élt azzal a szabályozási lehetőséggel a jogharmonizáció során, hogy az árcsökkentés bejelentésére vonatkozó szabályok ne vonatkozzanak a romlandó termékekre. A „romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző” termékek meghatározásához szükséges objektív kritériumok teljesülését eseti alapon kell értékelni, ezek egyébként jellemzően az élelmiszereket érintik.
Az Árrendeletben szereplő kivételi kör meghatározásához az élelmiszerek lejárati dátuma adhat iránymutatást. Az élelmiszereken kétféle lejárati dátumjelöléssel találkozhatunk: fogyaszthatósági idővel és minőségmegőrzési idővel. A fogyaszthatósági idő a romlékony termékek jelölésére szolgál, amelyeknél a lejárat után komoly egészségügyi kockázattal kell számolni. Az új akciós szabály alapján ezek a termékek tartoznak a kivételi körbe, azaz nem kell feltüntetni korábbi árat az akciózásuk, leértékelésük során, vagy ha feltüntetésre kerül korábbi ár, akkor nem az akció napját megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árat kell alkalmazni viszonyítási alapként.
A kivételi körbe tartozó romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekről teljes körű lista nem lehetséges, de közéjük tartoznak különösen a friss élelmiszerek, a rövid lejárati idejű italok, tőkehúsok, kimért felvágottak, zöldségek, gyümölcsök, pékáruk, hűtőben tartandó tejtermékek, torták, továbbá a vágott virágok.
Ugyanakkor jellemzően azok az élelmiszer termékek, amelyeken a minőségmegőzési idő van feltüntetve, az árcsökkentés bejelentése szempontjából nem tartoznak a kivételi körbe, ezekre a termékekre az általános szabályok vonatkoznak, azaz fel kell tüntetni a korábbi árat és azt a 30 napos szabály szerint kell kiválasztani. Minőségmegőrzési idő a hosszabb ideig eltartható élelmiszereken található és azt az időtartamot mutatja, ameddig elvárható a gyártó által garantált minőség, például íz, illat, színt vagy állag.
Teljes körű lista készítése erről a termékkörről sem lehetséges, de ide tartozik például: étolaj, zsír, tejpor, chips, aszalványok, müzli, gabonapehely, fagyasztott termékek, keksz, csokoládé, üdítőital, gyümölcslé, szörp, majonéz, ketchup, mustár, UHT tej, UHT tejszín, rizs, száraztészta, hüvelyesek (pl.: borsó, bab, lencse), pudingpor, kakaó, fűszerek, liszt, búzadara, kuszkusz, konzerv, ásványvíz, lekvár, méz, kávé, tea stb.
5. Újonnan bevezetett termékek
Az Árrendelet 2/A. § (5) bekezdése alapján, ha a termék harminc napnál rövidebb ideje van forgalomban a (2) bekezdésben meghatározott időtartamhoz képest, a korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző tizenöt nap.
Magyarország élt az eltérést engedő szabályozási lehetőséggel jogharmonizáció során az újonnan bevezetett termékek esetében is.
Az általános 30 napos szabálytól való eltéréssel, a piacra újonnan bevezetett termékek esetén 15 napban került meghatározásra az az időszak, amit figyelembe kell venni a korábbi ár meghatározásánál. Ebből az következik, hogy új termék esetén 15 napig nincs lehetőség akcióra, csak a bevezető ár használata lehetséges. Értelemszerűen ebben az esetben nincs korábbi ár.
Az olyan termékek, amelyet egyes kereskedők az év egy bizonyos időszakában forgalmaznak, például tavasszal kerti szerszámok, nyáron strandcikkek, egyéb szezonális ruházatok nem minősülnek a következő évben újonnan bevezetett termékeknek. Ezeket a termékeket úgy kell tekinteni, mint amelyek már forgalomban voltak, ha az eladó ugyanazon termékre vonatkozó ajánlatát egy megszakítási időszak után visszaállítja. Például ha a termékek ideiglenesen kikerültek a készletből, vagy szezonális termékek, például téli vagy nyári ruhák esetében. Ebben az esetben, mivel az ilyen szezonális áruk nem tekinthetők újonnan bevezetettnek, rájuk az általános szabály alkalmazandó, tehát a megelőző 30 napon belül alkalmazott legalacsonyabb ár lesz az árcsökkentés szempontjából a korábbi ár.
Az újonnan bevezetett termékekre vonatkozó speciális szabályt üzletenként, kereskedelmi egységenként szükséges nézni. Tehát például ha egy vállalkozás az egyik üzletében a korábbi években már forgalmazta az adott terméket, de egy másik üzletében csak idén kezdi el annak forgalmazását, ez utóbbi esetben a 15 napos szabály alkalmazása szükséges.
Gyakorlati kérdéseket és példákat az alábbi linkre kattintva érheti el.
Amennyiben további kérdése van az AKCIÓS ÁRAK feltüntetését illetően, forduljon bizalommal Ulrichné Papp Euridikéhez az alábbi email címen: kereskedelmi.tagozat##kukac##gymsmkik.hu
(Forrás: fogyasztóvédelem.kormány.hu)